Buitenboordmotor testen en spoelen op het droge met een doorspoelklem

Buitenboordmotor testen op het droge

Vele mensen testen hun buitenboordmotor met een doorspoelklem voordat ze het seizoen in gaan. Hiermee voorkomen ze dat de boot stuurloos in het water ligt en deze afdrijft. Helaas zijn er genoeg mensen die het niet testen, lang in de auto zitten richting een mooi, waterrijk gebied, en vervolgens met een defecte buitenboordmotor zitten. Daar gaat je leuke dagje varen…

Dit probleem kun je voorkomen! Je kunt namelijk je buitenboordmotor testen op het droge voordat je er mee gaat varen. Dit doe je door de motor te spoelen met behulp van een doorspoelklem en een tuinslang. Het gebruik van een doorspoelklem en tuinslang is erg belangrijk, aangezien je je buitenboordmotor in geen geval mag starten zonder water. Wij leggen in dit bericht uit hoe dit moet.

Dit wordt niet alleen gedaan om te testen of er problemen zijn, maar ook om het zoute water uit de motor te spoelen.

Wat is een doorspoelklem?

Een doorspoelklem is een klem die je op een buitenboordmotor kunt zetten. Je kunt hiermee je motor testen op het droge en starten zonder dat de motor in het water ligt.

Een doorspoelklem bestaat uit twee delen, namelijk de klem en de twee klemkoppen. De klemkoppen noem je de ‘oren’ . Deze ‘oren’ plaats je over de waterinlaat. De doorspoelklem heeft een aansluiting voor een tuinslang. Met deze aansluiting wordt er voor gezorgd dat de boot ook op het droge aan water komt om door de leidingen te laten stromen. Zo reinigen je je motor en ontdoe je deze van vuil.

Buitenboordmotor spoelen

Om je buitenboordmotor op het droge te testen en te spoelen heb je een tuinslang en een spoelklem nodig. Daarnaast spoel je je buitenboordmotor tijdens het winterklaar maken van je buitenboordmotor. Het spoelen van je buitenboordmotor gaat als volgt.

Plaats de spoelklem over de watertoevoer van de buitenboordmotor. Dit is de plek waar het water de motor in gaat om de motor te koelen. Een buitenboordmotor wordt namelijk gekoeld met behulp van het water rondom de motor. Op het droge is er geen water rondom de motor. Dit wordt opgelost door een tuinslang aan te sluiten op de spoelklemmen die de watertoevoer bedekken. Doordat deze ‘oren’ zich vullen met water kan de buitenboordmotor alsnog water innemen, waardoor de motor gekoeld wordt. Hierdoor wordt de motor niet oververhit en gaat deze niet kapot. Op de doorspoelklem zit een aansluiting voor een tuinslang. Je kan hierdoor binnen twee minuten beginnen met het reinigen en spoelen van je buitenboordmotor.

Doorspoelklem buitenboordmotor op boot

Belangrijk: Je kunt onder geen enkele omstandigheid je buitenboordmotor starten zonder water. Doe je dit wel, dan zal deze oververhit raken en beschadigd raken.

In tegenstelling tot het spoelen na gebruik in zout water, waarbij je minstens tien minuten je motor moet laten spoelen, hoef je voor het testen van je buitenboordmotor op het droge niet lang je motor aan te hebben. Doordat er geen vuil meer uit je motor gespoeld hoeft te worden, hoeft dit niet. Je kunt dus direct stoppen, nadat de buitenboordmotor loopt.

Het is van belang dat je je motor in het begin op een laag toerental laat lopen. Daarna kun je de motor op een hoog toerental laten lopen. Gaat dit allemaal goed? Dan kun je nu met een gerust hart je boot in het water leggen.

Doorspoelklem buitenboordmotor

Een doorspoelklem is essentieel voor alle booteigenaren. Booteigenaren die in zout water varen moeten elke keer na gebruik een doorspoelklem gebruiken. Een boot die alleen in het zoete water vaart, kan met minder vaak spoelen overleven.

Hieronder hebben wij nog een aantal doorspoelklemmen op een rij gezet. Alleen met een doorspoelklem kun je je buitenboordmotor testen op het droge. Door deze ‘oren’, zoals de doorspoelklem ook wel eens genoemd wordt, op de watertoevoer te zetten, kun je op het droge je buitenboordmotor spoelen. De Easterner doorspoelklem voor op de buitenboordmotor is de best verkochte doorspoelklem.

Populairste berichten

Bas van Strekenburg

Fervent watersporter

Bas is vaak in zijn boot te vinden en probeert hier zijn kennis over te delen met anderen door informatieve artikelen te schrijven.