Je buitenboordmotor slaat af – Dit zijn de oorzaken

Het is een van de vervelendste dingen na het wegvaren bij de steiger: je buitenboordmotor slaat af bij gas geven. Dit kan door verschillende oorzaken komen, zoals vuil in de brandstof, een verstopte luchtuitlaat of nog veel meer.

In dit artikel bespreken we de mogelijke oorzaken van het afslaan van je buitenboordmotor bij het opstarten, zoals problemen met de brandstof, de bougies of de ophanging van de bootmotor. Onder andere deze oorzaken kunnen leiden tot het smoren van je buitenboordmotor bij het gas geven en het afslaan van de motor.

Buitenboordmotor smoort bij gas geven

Problemen met de brandstof

Een boot kan afslaan door verschillende redenen en de meest voor de hand liggende reden is de brandstof. Buitenboordmotoren zijn een stuk fragieler dan de gemiddelde automotor. Hierdoor is het belangrijk om de boot te voorzien van de beste brandstof. Het is erg belangrijk dat deze brandstof, en de tank waar dit in zit, vuilvrij is.

Een vuile brandstoftank op je boot

Een boot wordt veel blootgesteld aan externe factoren. Dit zorgt er voor dat vuil op vele manieren bij je motor terecht kan komen. Bij binnenboordmotoren zit de brandstof negen van de tien keer in een ingebouwde brandstof tank. Hier kan na een tijdje water in komen.

Dit kan door het niet helemaal dicht draaien van de tankdop, maar ook door het vormen van condens. Het vormen van condens kan komen wanneer de vochtige lucht in de tank afkoelt en condenseert. Hierdoor verandert de waterdamp in de lucht in kleine druppeltjes. Het is belangrijk om je brandstoftank te vullen tijdens het winterklaar maken van je boot. Zo is er zo min mogelijk lucht in de tank dat kan condenseren.

Een buitenboordmotor heeft soms een jerrycan. Het is verstandig deze schoon te maken aan het einde van het seizoen en voordat het seizoen begint. Op deze manier voorkom je vuil in je motor, wat tot complicaties kan leiden zoals het afslaan van je buitenboordmotor tijdens het gas geven.

Verkeerde brandstof

Een boot vaart het best op de meest pure en zuivere brandstof. In veel gevallen is dat EU98. Het verschil tussen EU96 en EU98 brandstof kan zich al demonstreren in een verlies aan vermogen bij het varen op minder zuivere brandstof.

Dit probleem hebben wij een tijdje gehad, waarbij de oorzaak niet te vinden tijdens het inspecteren in de motor zelf. Pas bij het legen van de tank en het vullen met EU98 kon de boot weer op volledig vermogen varen.

Verminderde brandstoftoevoer

Een andere reden voor het afslaan van je bootmotor kan zijn dat de brandstoftoevoer vermindert is. Dit kan komen door een verstopping door vuil in de brandstof, maar het kan ook het geval zijn dat de brandstofleiding bekneld is geraakt.

Het is verstandig om dit goed te checken. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je buitenboordmotor niet start of afslaat bij het starten.

Buitenboordmotor problemen

Problemen met zout water in de koelleidingen

Wanneer je met je boot in zee hebt gevaren, heeft de bootmotor zich gekoeld met water met een hoog zoutgehalte. Dit kan er voor zorgen dat de koelleidingen van de motor aangetast zijn. Het is daarom verstandig om altijd aan het einde van de vakantie de bootmotor door te spoelen.

Het spoelen van je bootmotor zorgt er voor dat het zoute water niet meer in de leidingen zit, waardoor het de deze kan aantasten. Het spoelen kan zelfs op je oprit, is erg simpel en bespaart je vooral een heleboel onvoorziene kosten. De enige dingen die je nodig hebt, zijn een doorspoelklem, een tuinslang en natuurlijk je boot.

Problemen met de carburateur

De carburateur is het component in de bootmotor die zorgt voor de toevoer van brandstof naar de motor. Deze kan vervuild zijn of versleten. Dit is te merken aan het stotteren van je buitenboordmotor of het afslaan. Het is verstandig om de carburateur van je boot eens per seizoen te laten nakijken.

Dit kan in een jaarlijkse beurt bij een onderhoudsmonteur. Hierbij maken ze deze helemaal schoon, bijvoorbeeld door het plaatsen van de carburateur in een ultrasoon bak met warm water en reinigingsvloeistof. Deze geeft trillingen om er voor te zorgen dat het vuil loslaat en oplost.

Problemen met de bougies

De bougies zorgen voor de ontsteking van de motor. Zonder deze kan je boot dus niet starten. Het is dus verstandig om de bougies te controleren, wanneer je bootmotor niet start of afslaat.

De bougies kunnen disfunctioneren doordat deze versleten zijn, of doordat ze vuil zijn. Beide gevallen zijn op te lossen bij een bootdealer en/of onderhoudsmonteur.

Problemen met de motorcompressie

Bij een te lage motorcompressie kan het voorkomen dat de boot niet zijn volledige vermogen kan benutten, met als gevolg: je buitenboordmotor slaat af bij het gas geven.

De compressie is de druk die wordt gevorm in de cilinders van de motor. Als deze te laag is, kan deze niet volledig zijn werk doen en zorgt dit voor malfunctie.

Problemen met de motorolie

Controleer altijd de motorolie. Dit werkt net zoals bij een auto, zonder motorolie gaat de motor kapot. Dit is gemakkelijk te voorkomen door het oliepeil van de motor te controleren en olie toe te voegen waar nodig.

buitenboordmotor slaat af

Problemen met de luchtinlaat

De luchtinlaat van een buitenboordmotor kan verstopt zitten, waardoor er niet genoeg zuurstof bij de verbranding van de brandstof kan komen. Hierdoor kunnen verschillende problemen ontstaat, waaronder het niet werken van de motor in zijn geheel. En we willen natuurlijk voorkomen dat de buitenboordmotor het niet doet, wanneer je op het water ligt.

Het reinigen van de luchtinlaat is gemakkelijk en simpel. Door voorzichtig met een zachte borstel de luchtinlaat schoon te maken of met een compressor het vuil weg te blazen, kun je gemakkelijk je motor vrij van vuil houden. Het is belangrijk om dit met enige regelmaat te doen.

Problemen met de ophanging van je buitenboordmotor

Wanneer de motorophanging niet goed is, dan kan dat voor problemen zorgen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat de motor los zit of gewoon niet goed is afgesteld. Het is dan ook verstandig om er voor te zorgen dat de boot bij transport erg stevig op de trailer zit, de trailer redelijk schokbestendig is en dus goede veringen heeft, en dat je voor het afmeren nakijkt of de motorschroeven goed vastzitten.

Problemen met de hoogte van een buitenboordmotor

Een enkeling start een buitenboordmotor terwijl deze omhoog geklapt is. Het omhoog klappen van je buitenboordmotor is erg handig om er voor te zorgen dat deze niet beschadigt raakt bij transport. Ook zorgt een verstelbare hoogte van je motor dat je de ideale hoogte van je buitenboordmotor kunt afstellen op de vaarsnelheid.

De ideale hoogte van je buitenboordmotor is laag bij een lage snelheid en hoog bij een hoge snelheid. Te hoog kan er voor zorgen dat de motor gaat joelen, terwijl een te lage hoogte er voor zorgt dat de boot niet goed op tempo komt of planeert.

Problemen met het in plané komen

Wanneer een boot niet goed in plané komt, kan dat meerdere oorzaken hebben. Onder andere kunnen alle hierboven genoemde problemen er voor zorgen dat de boot niet op snelheid kan komen, maar het kan ook door de waterdruk rondom de schroef komen.

Door een hydrofoil te gebruiken, wordt de waterdruk rondom de schroef verhoogt, waardoor deze efficienter vaart en een hogere snelheid kan bereiken. Ook kan een buitenboordmotor hydrofoil er voor zorgen dat de achterkant van de boot als het ware uit het water geduwt wordt, waardoor de boot veel makkelijker planeert.

Populairste berichten

Bas van Strekenburg

Fervent watersporter

Bas is vaak in zijn boot te vinden en probeert hier zijn kennis over te delen met anderen door informatieve artikelen te schrijven.