Een hydrofoil op je buitenboordmotor, sneller én zuiniger!

Een hydrofoil op je buitenboordmotor monteren, heeft verschillende voordelen. Het brengt de boot sneller in plané, waardoor de boot, vooral bij het watersporten, makkelijker snel vaart. Daarnaast verbetert het de stabiliteit en zorgt het voor lagere brandstofkosten. Een hydrofoil is vaak zonder boren op je motor te monteren, waardoor er dus weinig mis kan gaan bij het plaatsen.

De werking van een hydrofoil op een buitenboordmotor

Een hydrofoil werkt als volgt: Door het plaatsen van een hydrofoil op de buitenboordmotor, verhoogt de waterdruk rondom de schroef. Het water rondom de schroef duwt tegen de hydrofoil aan, waardoor de achterkant van het schip omhoog wordt gedrukt. De kracht waarmee het water normaal omhoog spuit, wordt door een hydrofoil verdeeld naar de zijkanten, terwijl het ook de achterkant van het schip oplicht.

De boot komt hierdoor sneller in plané, waardoor het makkelijker een hoge snelheid behaald en gemakkelijker bestuurbaar wordt. De hydrofoil zorgt daarnaast voor een lager brandstof verbruik, doordat het met minder kracht, meer water verplaatst kan worden. Ook zal de boot minder last hebben van ‘purpoising’: het dansen van de boot op de golven.

Een voordeel van een hydrofoil buitenboordmotor dat de watersporter ter goede zal komen: het maakt het een stuk gemakkelijk om te watersporten, zoals waterskiën, funtuben of wakeboarden.

De voordelen van een hydrofoil op een rij

Een hydrofoil zorgt ervoor dat een boot:

  1. sneller kan varen.
  2. sneller in plané komt.
  3. bij watersporten, zoals waterskiën, funtuben en wakeboarden, minder moeite heeft om in plané te komen. Heeft u last van dat uw boot niet in plané komt tijdens het watersporten? Wellicht is het voor u een goed idee om een hydrofoil op uw boot te monteren.
  4. bij zowel lage, als hoge snelheden makkelijker bestuurbaar is.
  5. stabieler in het water ligt.
  6. minder brandstof verbruikt, doordat de buitenboordmotor door de hydrofoil het water efficiënter wegduwt rond de schroef. Hierdoor bespaart u kosten én brandstof tijdens het varen.

Hydrofoil op buitenboordmotor monteren

Je monteert een hydrofoil net boven de schroef van de motor, op de cavitatieplaat. De hydrofoil heeft een optimale werking wanneer deze een paar centimeter boven de schroef wordt gemonteerd . De plaatsing van de hydrofoil maakt wel degelijk een verschil, doordat de waterdruk afneemt bij een te hoge, of foute plaatsing. Er wordt bij sommige modellen een speciale clip, zoals bij de SE SPORT 400.

Sommige hydrofoils hebben klemschroeven waarmee je de hydrofoil bevestigd. Bij andere hydrofoils moet je boren, maar dit komt niet vaak voor. De SE Sport modellen hebben een clip of een speciale monteersetje.

Kun je een hydrofoil op je buitenboordmotor plaatsen zonder te boren?

Zonder boren een hydrofoil plaatsen is absoluut niet onmogelijk! Sterker nog, het komt juist erg vaak voor. Een bekend merk voor hydrofoils die je zonder boren op je buitenboordmotor kunt monteren is Stingray, maar ook de SE Sport.

Ervaringen met een buitenboordmotor hydrofoil – Test

Zelf hebben wij ook een hydrofoil op onze boot, gemonteerd aan een Honda motor. Het effect is vooral te merken bij het waterskiën. Waar onze motor voorheen behoorlijk wat moeite had om de boot in plané te trekken en snelheid te maken, gaat dat nu een stuk makkelijker. Daarnaast vermindert het de brandstofkosten, wat op elke vakantie tot nu toe te merken was.

Merken hydrofoil

Stingray

Hydrofoils van het merk Stingray zijn een van de bekendste hydrofoils en staan bekend om hun gepatenteerde manier van het monteren zonder te boren. Het merk is deel van Marine Dynamics, Inc., dat in 1987 is opgericht. De modellen waarbij je niet hoeft te boren zijn:

  • De Hyperfoil 500,
  • De Stinger,
  • De StarFire – Een buitenboordmotor hydrofoil zonder boren voor 40 tot 300 PK
  • De XRIII-1 Junior voor buitenboordmotoren tussen de 25 en 75 PK
  • De XRIII Senior

Daarnaast heb je nog de Classic Junior en de Classic Pro buitenboordmotor hydrofoils van Stingray. Deze worden beide bevestigd door middel van boren. De Junior buitenboordmotor hydrofoil wordt bevestigd door middel van boren en werkt voor motoren van 2 tot 40 PK. De Pro variant is gemaakt voor motoren van 40 tot 300 PK. Dit is een erg sterk model.

SE Sport

Een merk dat veel mensen kennen, is SE Sport. De SE Sport serie heeft drie modellen, welke allemaal zonder boren op een buitenboordmotor te monteren zijn. Deze SE Sport 400 komt zelfs met een nóg makkelijkere montagekit, waardoor het plaatsen zo gebeurd is.

SE Sport 200 – Beste hydrofoil buitenboordmotor tussen de 8 en 40 PK

De SE Sport 200 Hydrofoil buitenboordmotor wordt aanbevolen voor boten met een vermogen tussen 8 en 40 pk. Hij kan echter ook gebruikt worden met sterndrive- en buitenboordmotoren van meer dan 40 pk. Dit is met uitzondering van Mercury 4 stokes van tussen de 40 en 60 PK.

Aan de andere kant, als de cavitatieplaat breder is dan vijf inches, overweeg dan te gaan voor de SE 300 omdat die in dit geval beter presteert. Net als alle andere hydrofoils van SE Sport, heeft de SE 200 een smal profiel.

De SE Sport 200 wordt geleverd met bevestigingsmateriaal en instructies voor een soepele installatie. Daarnaast zit er levenslange garantie op het product.

SE Sport 300 – Beste hydrofoil buitenboordmotor tussen de 8 en 40 PK

De SE Sport 300 is een hydrofoil voor buitenboordmotoren vanaf 40 PK. Hij lijkt in zijn kenmerken veel op de 200 en 400. De tracking helpt het vaartuig met veel gemak te stabiliseren. De SE Sport 300 is iets kleiner dan de 400, waardoor wij denken dat ie minder effectief is. Daarnaast ziet de SE Sport 400 er een stuk robuuster uit. De SE Sport 300 lijkt dus gemaakt voor de kleinere motoren vanaf de 40 PK, waarbij de SE Sport 400 meer tot zijn recht komt bij de grotere motoren. Deze hydrofoil buitenboordmotor is verkrijgbaar in de kleuren wit en zwart.

SE Sport 400 – Allermakkelijkste hydrofoil buitenboordmotor die je vastklikt met een sportclip.

Als laatst hebben we de SE Sport 400. Dit is een hydrofoil voor buitenboordmotoren vanaf 40 PK. Hij wordt inclusief een bevestigingskit verkocht. Deze heeft daarnaast ook betere contouren waardoor het een betere performance geeft dan de SE Sport 300.

In tegenstelling tot de SE Sport 300, wordt hij niet geleverd met de sport clip. Hij wordt echter nog steeds bevestigd aan de cavitatieplaat van de motor zonder dat je gaten hoeft te boren. Deze is zelfs gemakkelijker te installeren dan de SE 300, die een sportclip heeft, met behulp van een schroevendraaier en een sleutel. Hij werkt echter niet met Volvo motoren omdat die de uitlaat op de cavitatieplaat hebben zitten.

Easterner

Easterner Hydrofoil THE WING

De Easterner THE WING komt uit Taiwan. Het is gemaakt voor een motor met 15 tot 100 PK en is dus een goede keuze wanneer u op dit moment een kleine motor heeft, maar in de toekomst wellicht de overstap wil maken naar het grotere werk.

THE WING heeft karakteriserende, naar beneden staande vleugels, wat zorgt voor een andere waterafvoer dan bij andere hydrofoils. THE WING is erg functioneel in het in plané brengen van de boot. Hij is volledig gemaakt van kunststof. Easterner is ook bekend om zijn spoelklemmen voor het reinigen van de motor na gebruik in zout water.

Veelgestelde vragen

Wat zijn bekende merken die hydrofoil buitenboordmotor verkopen?

Bekende merken hydrofoil buitenboordmotor zijn onder andere SE Sport, Stingray en Easterner. Al deze merken worden in deze handleiding besproken.

Wat zijn de voordelen van een hydrofoil op je buitenboordmotor?

Door een hydrofoil kan je sneller varen en komt je boot makkelijker in plané. Hierdoor kun je met minder vermogen nog steeds waterskiën, funtuben en wakeboarden. Daarnaast ligt de boot stabieler in het water en verbruikt het minder brandstof.

Kan ik een hydrofoil monteren zonder boren?

Ja, dit kan. Een bekend merk hiervoor is Stingray, maar ook de SE Sport hydrofoils kunnen gemonteerd worden zonder boren. Dit gebeurt dan door middel van een sportclip.

Hoe werkt een hydrofoil buitenboordmotor?

Door het plaatsen van een hydrofoil op de buitenboordmotor, verhoogt de waterdruk rondom de schroef. Het water rondom de schroef duwt tegen de hydrofoil aan, waardoor de achterkant van het schip omhoog gedrukt wordt. De kracht waarmee het water normaal aan de achterkant omhoog spuit, wordt nu door de hydrofoil geblokkeerd en daarmee stuwt het de motor, en dus de achterkant omhoog.

Populairste berichten

Bas van Strekenburg

Fervent watersporter

Bas is vaak in zijn boot te vinden en probeert hier zijn kennis over te delen met anderen door informatieve artikelen te schrijven.