Het winterklaar maken van een boot en buitenboordmotor

Een boot of buitenboordmotor winterklaar maken

Zodra het vaarseizoen afgelopen is, gaan alle boten weer op stalling of worden ze afgemeerd om een aantal maanden niet meer gebruikt te worden. Je moet hierbij je boot winterklaar maken. Het is verstandig om dit goed te doen, indien dit niet gebeurt, kan dit veel geld kosten.

Kan een buitenboordmotor tegen vorst?

Nederlandse winters zijn de laatste jaren zacht. Toch gebeurt het elke winter wel eens dat het in heel Nederland een aantal nachten onder het vriespunt is. Een buitenboordmotor kan tegen vorst, mits deze winterklaar is gemaakt.

Het winterklaar maken van je boot houdt onder andere in dat het water uit de leidingen wordt gehaald en dat de boot zo goed mogelijk wordt afgedekt tegen de kou, bijvoorbeeld met een buitenboordmotorhoes. Maak je je buitenboordmotor en boot niet winterklaar, dan kan er veel schade optreden. Dit gaat in veel gevallen erg veel geld kosten.

Kan een buitenboordmotor bevriezen?

Het antwoord op deze vraag is erg simpel. Ja, een motor kan bevriezen zolang er een vloeistof in zit. Dit kan water zijn, maar in extreme gevallen ook olie of benzine. Water bevriest bij een temperatuur onder de 0 graden Celcius.

Het risico op bevriezing van olie of benzine zal in Nederland niet zo snel voorkomen, aangezien dit blootgesteld moet worden aan extreme temperaturen die in Nederland niet (vaak) voorkomen. Daarnaast zit er in deze twee vloeistoffen vaak een stofje wat er voor zorgt dat deze pas bij een lagere temperatuur bevriezen.

Toch kan het dus gebeuren dat een buitenboordmotor bevriest, wanneer deze niet op de juiste manier winterklaar wordt gemaakt.

Hoe voorkom ik dat mijn buitenboordmotor bevriest?

Zoals bijna altijd geldt het gezegde: voorkomen is beter dan genezen. Het is dus erg belangrijk dat je je boot beschermt tegen de vorst. Hierdoor zit je niet met de gebakken peren wanneer je je boot weer uit de stalling haalt, gaat testen en de motor kapot blijkt te zijn gegaan.

Het is dus erg belangrijk om te voorkomen dat je buitenboordmotor bevriest in de winter. Deze vorstschade kan namelijk flink oplopen. Onderstaande stappen helpen je om je motor in de winter te beschermen tegen de kou. We beginnen met het verwijderen van het water uit de motor.

Haal het water uit de buitenboordmotor

Dit is het belangrijkste onderdeel van het winterklaar maken van je boot. Zolang je water in je motor hebt zitten, kan dit bevriezen.

Water zet uit wanneer het bevriest, waardoor het onder andere leidingen kan laten knappen. Dit heeft daarna ook nog eens het gevolg dat dit water uit de leidingen lekt tijdens ontdooien. Op deze manier kan het in de motor terecht komen en voor aantasting en aanslag zorgen.

Je haalt water uit je buitenboordmotor door de motor eerst rechtop te zetten. Haal de boot hiervoor uit het water. Daarna trim je je motor helemaal naar beneden. Laat de buitenboordmotor ongeveer een minuut in deze positie staan.

Trim hem dan omhoog en weer helemaal naar beneden. Herhaal dit een aantal keren tot er geen water meer uitloopt.

Dit zou er voor moeten zorgen dat er zo min mogelijk water in de motor blijft zitten. Een boot winterklaar maken begint met het veiligstellen van de leidingen!

De brandstoftank

Wanneer je je boot voor een langere tijd weg zet, is het belangrijk om de tank vol te laten. Veel mensen legen de tank, zodat de benzine niet oud en onbruikbaar wordt. Dit is echter niet de oplossing!

De brandstoftank van een boot moet in de winter gevuld blijven tot zo’n 95%. Dit heeft meerdere redenen. Wanneer een tank vol is, is er minder lucht in de tank. Hierdoor vindt er zo min mogelijk condensatie plaats, waardoor je geen water in je brandstof krijgt.

Om de brandstof vers te houden, kun je hier een brandstof stabilisator aan toe voegen. Gooi dit in de benzine en laat de motor zo’n tien minuten lopen. Je kunt je buitenboordmotor op het droge laten lopen door er spoelklemmen op te zetten.

Motorolie van buitenboordmotor verversen

Wanneer de buitenboordmotor een viertaktmotor is, moet de motorolie ververst worden. Dit kun je zelf doen. Het kan zijn dat de motor ook een oliefilter heeft. Deze moet ook vervangen worden om het filterend vermogen te behouden.

  • Zorg ervoor dat je een bak hebt waar de olie in opgevangen kan worden. Je kunt beter een te grote bak hebben dan een te kleine.
  • Draai de aftapplug uit de motor. Vang de olie die er uit komt op in de bak.
  • Draai het filter los en gooi deze weg om te vervangen.
  • Smeer de schroefdraad en het rubber in met wat oude olie om lekken te voorkomen.
  • Plaats het nieuwe oliefilter terug in de motor en draai de aftapplug terug op zijn plek.
  • Vul met behulp van de peilstok de olie aan tot het maximale niveau. Dit is aangegeven op de peilstok.

Een hoes voor over de motor

Natuurlijk moet je je boot in de stalling zetten gedurende de winter. Dit is een belangrijk onderdeel van het winterklaar maken van je boot.

Je kunt er voor zorgen dat de buitenboordmotor daar binnen nog net iets warmer blijft. Dit kun je doen door middel van een buitenboordmotorhoes. Dit is een hoes die je over de buitenboordmotor heen trekt en die behoorlijk dik is. Er zijn verschillende hoezen voor verschillende groottes motoren.

De beste buitenboordmotorhoes voor een motor tot 25 PK

De Proplus buitenboordmotorhoes beschermt alleen de bovenkant. Dit is echter ook het meest belangrijke aangezien alle essentiële delen van de motor zich hier bevinden. De afmetingen van deze hoes zijn 52 x 27 x 32 cm.

De beste buitenboordmotorhoes voor een motor boven de 25 PK

De meeste buitenboordmotorhoezen onder de 25 PK en boven de 50 PK verschillen maar een klein beetje in formaat. Wij raden daarom voor een motor tussen de 25 en 50PK aan om uw buitenboordmotor op te meten en aan de hand daarvan een hoes aan te schaffen. Dit is een goede buitenboordmotorhoes voor het winterklaar maken boot.

De beste buitenboordmotorhoes voor een motor boven de 50 PK

Deze OdeSea hoes is een sterke buitenboordmotorhoes die de bovenkant van de motor afdekt. Deze hoes is geschikt voor buitenboordmotoren van 50 tot 100 PK. De afmetingen van de OdeSea zijn 65 x 40 x 55 cm.

De beste buitenboordmotorhoes voor een motor boven de 100 PK

Deze OdeSea hoes is hetzelfde als de bovenstaande hoes, alleen is deze geschikt voor motoren met meer dan 100 PK aan vermogen. De afmetingen van deze hoes zijn 80 x 50 x 60 cm.

Controleer de schroef

Door het controleren van de schroef op beschadigingen, kan voorkomen worden dat het motorblok beschadigd raakt. Door een asymmetrische schroef kan de buitenboordmotor gaan trillen en hierdoor schade oplopen. Doe dit tijdens het winterklaar maken, zodat je volgend seizoen direct kan gaan varen.

Kan ik mijn buitenboordmotor buiten laten staan in de winter?

Ongeacht of dit kan of niet, raden wij ten zeerste aan om uw boot, inclusief buitenboordmotor, in een stalling te zetten. In een stalling is het altijd warmer dan in de open lucht, en dit zorgt voor extra bescherming. De stalling kan uw eigen garage zijn, maar ook een loods.

Er zijn veel bedrijven die winterstalling aanbieden. Sommige hiervan zijn verwarmd. Het voordeel van verwarmde stallingen is dat de vorst niet eens een kans krijgt om bij uw motor te komen.

Je kunt je buitenboordmotor eventueel extra beveiligen door een buitenboordmotorslot te gebruiken. Wees dus verstandig, maak uw boot winterklaar, zet de boot in de stalling en vaar volgend jaar weer met plezier!

Lees ook een van onze andere artikelen over buitenboordmotoren:

Veel leesplezier!

Populairste berichten

Bas van Strekenburg

Fervent watersporter

Bas is vaak in zijn boot te vinden en probeert hier zijn kennis over te delen met anderen door informatieve artikelen te schrijven.